Kategorier
Företagande

Har du tänkt på hur ofta du ser en fasadvepa?

Fasadvepor finns överallt. På hus, skyltar längs motorvägen, köpcentrum, och till och med flygplatser. En snygg fasadvepa lockar alltid till sig blickar.

Många företag letar ständigt efter nya och innovativa sätt att nå ut med sitt budskap. Att annonsera på sociala medier, köpa annonsplats på välbesökta hemsidor eller i tidningar hör till de vanligaste sätten att synas. Fasadvepor är inte lika vanliga, men trots detta ett ytterst smart sätt att locka kunder till sitt företag.

En bra fasadvepa ska vara snygg. Bilden och texten ska uppmana till uppmärksamhet och sticka ut i den omgivande arkitekturen. På så vis får fasadvepan åskådarna att stanna till, reflektera och minnas vepan och dess avsändare. Fasadvepan är verkligen ett effektivt sätt att nå ut till många olika människor samtidigt.

Så designar du en fasadvepa

En stor fasadvepa är inget du designar i Word. Det krävs ett proffs för att skapa en reklambild som passar på en större fasadvepa. Att få den tryckt är däremot en lättare historia. Idag finns det företag som helt specialiserat sig på att ta fram hållbara, högupplösta fasadvepor.

Eftersom en fasadvepa är något som hänger uppe relativt länge kan det vara klokt att trycka ett budskap på den som håller över tid. Korta kampanjer passar bättre i annonsformat där innehållet kan ändras enkelt och ofta. Fasadvepan används mer som ett ansikte utåt för företaget och ska därför klara tidens tand. Detta gäller dock inte för riktigt stora företag som kan kosta på sig att trycka nya fasadvepor.