Har du problem med att nå nya kunder? Det är inte alls ovanligt och även företag som erbjuder en överlägsen tjänst eller bättre produkter än sina konkurrenter kan fastna i denna problematik. Konkurrens kan, på sina håll, vara mördande.
Detta kan i sin tur leda till ett slags Moment 22 där man å ena sidan behöver få i fler kunder – men där man måste använda sig av en ökad marknadsföring för att göra det. Marknadsföring som kostar pengar – och pengar som man bara får in genom fler kunder. Vad göra?
Först och främst så är rådet följande till alla nyetablerade företag i Sverige: Satsa direkt på att göra er synliga. Gör upp en tydlig post i budgeten för marknadsföring och se till att ni direkt uppmärksammar kunderna om er existens. Det betalar tillbaka sig direkt och det är också en återkommande betalning. Ju snabbare man kommer igång med marknadsföring, desto bättre är det. Det andra vi kan säga är följande: marknadsföring behöver inte vara så extremt kostsamt.
Exempel på prisvärd marknadsföring
Det finns dyr marknadsföring och det finns billigare sådan att använda sig av. Idag är det dessutom enklare att nå ut och skapa en så kallad snackis om den egna verksamheten än vad som förr var fallet. Vi ger några exempel på detta:
- Sociala Medier. Genom att använda sociala medier så når du ut till den stora massan. Använd Facebook, använd Twitter och – kanske framförallt – Instagram. Håll dessa medier uppdaterade och försök att hitta en balans mellan det seriösa och det lite mer lättsamma. Visa upp vad ni gör och vad ni kan erbjuda! Det här är dessutom en gratistjänst.
- Profilkläder och trycksaker: Visa upp företagets namn och logga i olika sammanhang. Tryck upp t-shirts, muggar, golfbollar, pennor och andra saker som du kan dela ut till dina kunder och till vänner. Se till att företagsbilarna har tydliga logotyper på sidorna – men se även till att ni också följer trafikreglerna; den typen av marknadsföring kan ge motsatt effekt. Bilarna kommer att fungera som mobila skyltfönster för er verksamhet. Hur många andra bilister möter ni varje dag?
- Samarbeta. Ensam är stark? Visst, i vissa fall så är det så. Men inom många branscher så tjänar man på att dra varandra framåt. Du håller på med golv och du kanske kan erbjuda dina tjänster tillsammans med en snickare och därigenom också kunna ge kunderna mer heltäckande lösningar? Nätverkande är den bästa marknadsföringen du kan få som inte kostar pengar. Se till att bygga upp ett stort kontaktnät som gör att ditt företag nämns i samband med att olika jobb diskuteras. Ditt företag får ett namn och rekommenderas vidare. Det är viktigt!