Det är svårt att hitta rätt person när man har en ledig position på sitt företag. Förutom att det kan vara svårt att beskriva vad man söker så är det även svårt att på kort tid bedöma vem som passar.
I varje företag behövs det någon som arbetar med personalfrågor som arbetstider, löner, hälsa och välmående. Det som vanligtvis kallas för HR. Är man ett mindre företag så blir det ofta någon som får ta den biten förutom annat ansvarsområde. Men i större företag kan det finnas en hel avdelning med flera som har samma tjänst, om än i olika regioner eller för olika yrkesgrupper. Ska man anställa någon ny till företaget är det därför vanligt att en person från den avdelningen deltar i rekryteringen. Men hur gör man när man ska göra en rekrytering inom HR i Stockholm?
Med personlig lämplighet
Det man söker för en tjänst inom alla områden är kunskap och personlig lämplighet, ibland även erfarenhet. Men inom HR är personlig lämplighet alltid en mycket viktig faktor eftersom man arbetar med personalen i företaget. Och det kan även vara under perioder då någon i personalen har en mycket utsatt och känslig position på grund av uppsägningar, sjukdom, sorg eller liknande.
Därför är det viktigt att man väljer någon som är kunnig och som dessutom har empati och medkänsla när man rekryterar inom HR till sitt företag. Men samtidigt ska det även vara någon som inte glömmer bort regler och vad som är företagets bästa.