Kategorier
Allmänt

Få hjälp med företagets bokföring

Som egenföretagare har man oftast många bollar i luften samtidigt. Men man behöver inte axla allt ensam. Se till att ta hjälp med sådant som du inte behöver göra själv, som det ekonomiska.

Att starta sitt eget företag kan vara svårt, det gäller att man har en riktigt bra idé och att man vet hur och vad man ska göra. Mycket behöver du själv ta hand om när det gäller ditt företag men väldigt många uppgifter går att delegera ut till andra. Ekonomin kan vara en sådan sak till exempel. Det kan vara svårt att hantera både sin egen privata ekonomi såväl som företagets, men då kan man ta hjälp av någon annan för just den delen. Att anlita någon som tar hand om företagets ekonomiska del är en väl värd investering att göra, både för sig själv men även för företaget.

Anlita kompetenta rådgivare för det ekonomiska

Alla har inte de kunskaper som krävs för att kunna hantera ekonomi på rätt sätt. De som sysslar med rådgivning och bokföring åt andra har den rätta kompetensen och även ett stort intresse för det. Anlita ett företag som tar hand om just ditt aktiebolags bokföring och slipp att hantera den biten själv. En sådan firma kan även ta hand om andra ekonomiska uppgifter åt er, såsom till exempel personaladministration och löner. Välj själv vad som fungerar bäst för just dig och ditt företag, när det gäller vad som ska delegeras ut till andra och vad du helst vill ta hand om själv. Hitta mer info om bokföring på denna sida: bokföringaktiebolag.se

Kategorier
Allmänt

Reklam som folk minns

Med skyltar och profilprodukter gör du ditt företag synligt. Din logotyp känns igen och fastnar i medvetandet. Det är en relativt hållbar form av reklam, kanske bara en engångskostnad.

Ger du bort ett paraply med ditt firmanamn tryckt, kan du lita på att det kommer att användas i många år framöver. Likadant är det med en isskrapa. Det kan tyckas vara en alltför billig gåva, men den fyller sin funktion. Priset gör att du kan ge en sådan profilprodukt till väldigt många av dina kunder och affärsbekanta utan att bli ruinerad. En skylt med ditt företagsnamn på har också en lång hållbarhetstid, och den är perfekt ur reklamsynpunkt.

Reklam som syns om och om igen

Tänk dig att du sätter in en annons i en tidning. När nästa tidning kommer faller din annons i glömska, och du vet inte ens om folk har läst den. En annons kostar mycket pengar, och det finns andra, mer hållbara sätt att göra reklam på.
Gåvor och personalkläder är sådant som är lätt att distribuera, men det finns också reklam som sitter på samma ställe hela tiden. En företagsskylt som sitter vid fotbollsarenan fångar folks uppmärksamhet varje gång det är match eller träning, och din logotyp kommer att fastna i folks medvetande.
På företagets byggnad ger din skylt ett proffsigt intryck och besökare vet direkt vart de ska köra. Har du en företagsbil kommer folk definitivt att känna igen den på långt håll om du har din skylt på den. Det är väl investerade pengar.

Kategorier
Företagande

När gör man en bakgrundskontroll?

Att kontrollera personer som är påväg in i ens företag är inte något konstigt alls. Det kan vara bra att få reda på om det finns några lagbrott eller andra oegentligheter innan man anställer någon.

När man ska anställa ny personal till sitt företag kan det vara skönt att få veta lite mer om personerna ifråga innan man bestämmer sig. Ska man släppa in en helt ny människa i sitt liv och sitt företag så känns det alltid tryggt med en bakgrundskontroll. Med en kontroll av personens bakgrund så kan man få reda på saker som kan vara väsentliga för en att veta innan man officiellt anställer någon. Det kan handla om allt från utdrag från polisregistret till personens tidigare anställningar.

Ta hjälp av ett pålitligt säkerhetsföretag

Med hjälp av ett säkerhetsföretag kan du på ett enkelt och tillförlitligt vis få reda på saker om en persons bakgrund innan du anställer dem. Ett sådant företag kan söka igenom internet på ett helt annat sätt än vad en privatperson kan för att få reda på uppgifter om personen ifråga. Genom analyser och research får du veta allt det du vill och behöver om den person du funderar på att anställa. Har man ingenting att dölja så borde det heller inte uppstå några problem. Dessa säkerhetsföretag arbetar för både myndigheter, företag och andra typer av organisationer. Ta en titt online efter ett företag som kan hjälpa dig att få en bakgrundskontroll genomförd innan du anställer ny personal till ditt företag.

Kategorier
Allmänt

God ergonomi på arbetet ger många vinster

Alla branscher vinner på att se över ergonomin på arbetsplatsen. God ergonomi leder till färre sjukskrivningar och ökad trivsel, som leder till högre kvalitet och ökad produktivitet.

Är sjukskrivningar och vantrivsel ett problem på ditt jobb? Då kan det vara dags att se över ergonomin. Hur är arbetsplatsen anpassad för de anställda? Hur hanterar de anställda tunga lyft? Hur är arbetsmiljön utformad? Finns det höj- och sänkbara skrivbord? Är sittplatserna ergonomiskt utformade? Har personalen återkommande sjukskrivningar på grund av belastningsskador? Sådana skador tenderar att medföra långa sjukskrivningar.

Ingen vinner på att personalen sliter ut sig. Med friska och nöjda anställda vinner alla, verksamheten och de anställda. Arbetsgivaren har ansvar för de anställdas hälsa och välmående och de anställda är skyldiga att följa instruktionerna kring ergonomi.

Ergonomiutbildning för friskt arbete

Genom att boka en ergonomiutbildning till arbetsplatsen ger man förutsättningar för en god arbetsmiljö och man förebygger belastningsskador. Det kan vara till ett företag, till en skola eller förskola, till hemtjänsten, en industri eller till ett kontor. Det finns alltid förbättringar att göra för att minska skador i olika arbetsmoment.

Utbildningen, som följer arbetsmiljöverkets riktlinjer, anpassas till den aktuella branschen och dess specifika utmaningar. Det kan till exempel vara hantverksyrken eller stillasittande kontorsjobb. Utbildaren kommer till arbetsplatsen och har då möjlighet att se vilka utmaningar som finns just där. Efter utbildningen får deltagarna ett diplom som visar att de genomgått utbildningen. Varje arbetsplats kan också genomföra de förändringar som krävs för att optimera ergonomin.

Kategorier
Marknadsföring

Välj rätt papper till trycksakerna

Behöver ni nya trycksaker? Kanske visitkort eller kuvert? Att beställa trycksaker kan vara tidskrävande. Här kommer tips på viktiga saker att tänka på och som underlättar processen.

Trycksaker handlar om att trycka ett budskap på något, och oftast är det papper man trycker på. Därför är papperskvaliteten viktig då det också ska förmedla rätt känsla. Tjockt papper upplevs ofta som finare och lyxigare och därför trycker man ofta visitkort och brevpapper på lite tjockare papper, medan ett reklamblad som ska gå ut till många kunder blir både billigare men också enklare att distribuera om det är av ett tunnare papper. Men också papprets yta har betydelse och ibland blir det bättre på matt papper medan det i andra fall fungerar bättre med ett mer glansigt.

Så får man rätt färger på logotypen

Ofta vill man trycka en logotype och då är det viktigt att färgerna blir rätt. Den färg man ser på sin datorskärm kan se helt annorlunda ut på en annan. Därför måste man använda sig av olika färgkoder i CMYK eller i RGB men bäst är om man använder sig av en ICC-profil. Vet man inte hur man gör detta brukar man kunna hitta enkla instruktioner på tryckeriets hemsida, där man också kan ladda ner den ICC-profil som man behöver. Men det gäller också att filformatet blir rätt så att man få bästa möjliga kvalitet. Det bästa är att fråga sitt tryckeri om hur stor fil de vill ha och vilket format den bör vara i.

Kategorier
Företagande

Anställning av personalansvarig

Det är svårt att hitta rätt person när man har en ledig position på sitt företag. Förutom att det kan vara svårt att beskriva vad man söker så är det även svårt att på kort tid bedöma vem som passar.

I varje företag behövs det någon som arbetar med personalfrågor som arbetstider, löner, hälsa och välmående. Det som vanligtvis kallas för HR. Är man ett mindre företag så blir det ofta någon som får ta den biten förutom annat ansvarsområde. Men i större företag kan det finnas en hel avdelning med flera som har samma tjänst, om än i olika regioner eller för olika yrkesgrupper. Ska man anställa någon ny till företaget är det därför vanligt att en person från den avdelningen deltar i rekryteringen. Men hur gör man när man ska göra en rekrytering inom HR i Stockholm?

Med personlig lämplighet

Det man söker för en tjänst inom alla områden är kunskap och personlig lämplighet, ibland även erfarenhet. Men inom HR är personlig lämplighet alltid en mycket viktig faktor eftersom man arbetar med personalen i företaget. Och det kan även vara under perioder då någon i personalen har en mycket utsatt och känslig position på grund av uppsägningar, sjukdom, sorg eller liknande.

Därför är det viktigt att man väljer någon som är kunnig och som dessutom har empati och medkänsla när man rekryterar inom HR till sitt företag. Men samtidigt ska det även vara någon som inte glömmer bort regler och vad som är företagets bästa.

Kategorier
Allmänt

Att komma på grön kvist igen med företagsrekonstruktion

Konkurs behöver inte betyda slutet på en verksamhet. Man kan starta upp företaget på nytt. Ändrat organisationsnummer ger nystart för firman, och man har ju kundregistret klart redan.

Vi läser ibland om framgångsrika entreprenörer som har otur i affärer och tvingas lägga ner en verksamhet, men strax är de på banan igen med ett nytt företag. Hur bär man sig åt? Det viktigaste är att vara ihärdig, ivrig, att inte ge upp. Misslyckanden drabbar alla någon gång. I affärer ingår det ett visst mått av risktagande, men det går att börja om på ny kula igen. Anlita en konsult som är expert på företagsrekonstruktion.

Börja om på nytt och anpassa verksamheten

Kanske hade man otur, kanske var man oförsiktig eller oförberedd på förändring. Pandemin som drabbat oss kan ingen rå för, och många har fått lägga ner sin verksamhet. Vissa har anpassat sig, man låter gäster sitta utspritt på restaurangen, man säljer på nätet, man har virtuella möten i stället för konferenser. Men kan man anpassa sig till nya förhållanden och kanske ändra lite i sortimentet, kan man starta upp allt igen.

Låt inte en enstaka händelse få utplåna en livsgärning, utan res dig upp och ta nya tag. Man kan ha fått ta en juridisk smäll som kostar pengar, man kan ha blivit utkonkurrerad på ojusta grunder, ja allt kan ju hända. En revisor eller jurist kan vara rätta personen för dig att prata med. Du kan få tips och goda råd om dina möjligheter till en företagsrekonstruktion. Läs mer om företagsrekonstruktion på denna webbsida: https://www.företagsrekonstruktion.biz

Kategorier
Allmänt

En försvarsadvokat kommer till din hjälp

Behöver du en försvarsadvokat i Stockholm, hittar du en person som gör sitt bästa för att se problemet ur din synvinkel. En advokat talar för din sak, så att du ska få minsta möjliga straff.

Har du inte gjort dig skyldig till ett brott bör du förstås bli frikänd. Men även om du har gjort något som är fel i lagens mening, är en försvarsadvokat på din sida oavsett omständigheterna. Det är en del av samhällets rättssäkerhet, så att ingen ska bli oskyldigt dömd.

En skicklig försvarsadvokat i Stockholm finns med även under polisförhör och är ett stort stöd för dig under en rättegång. Den som är anklagad för brott befinner sig i en pressad situation och har rätt till att ha en försvarsadvokat närvarande.

Frikänd eller så lågt straff som möjligt

Advokater har olika rättsområden, så en försvarsadvokat är en specialist när det gäller brottmål. Dels tittar man på vad lagen säger och dels vad det finns för förmildrande omständigheter eller andra skäl till att utdöma lågt straff. Rättsfall där man dömt till låga straff kan också åberopas. Din försvarsadvokat har många års vana vid jobbet och vet hur man agerar för att till exempel försöka få ner eventuella skadestånd du krävs på.

Även om du skäms för en dumhet du har gjort, behöver du inte vara rädd för att advokaten dömer dig. Det är en professionell roll att vara försvarsadvokat, och en sådan ska utan värdering göra sitt bästa för att du, om möjligt, ska bli frikänd helt.

Kategorier
Företagande

Konkurs när tillgångarna tryter

När ett företag inte längre kan betala sina löpande kostnader och fordringsägarna hopar sig finns ibland inga alternativ kvar än att gå i konkurs. Detta kan inträffa av flera olika skäl.

Ett företag måste vara lönsamt. När det går bra för firman kan man betala räkningar i tid och man har en liten slant över när löner och skatter är betalda. Vinsten kan utebli av flera olika skäl. Man kan ha gjort en dålig affär, fått alltför svår konkurrens eller så har marknaden ändrat sig och kunderna uteblir.

Är det riktigt illa och pengarna är slut, får man ansöka om konkurs. Det är tingsrätten som fattar beslutet och utser en konkursförvaltare. Denne ska fördela de tillgångar som finns kvar mellan fordringsägarna, så att alla får en viss del. Ett aktiebolag försvinner sedan som juridisk person och har inga skulder kvar.

Det som finns kvar ska fördelas

Själva ordet kommer från latinets con curro som betyder springa med. Det är alltså fordringsägarna som springer för att få ut sin andel av det som finns kvar att hämta av tillgångarna. Oftast får då leverantörerna bara en liten del av det belopp som de har fordran på.

För en företagare är det bra att anlita advokat vid konkurs. Man kan behöva professionell och juridisk hjälp för att bestämma bästa tillvägagångssätt. Man kan hitta nya finansiärer, och möjligen starta upp igen och rekonstruera bolaget under ett nytt organisationsnummer. Man kan då exempelvis ändra sin inriktning och framöver sälja helt andra produkter som ger större lönsamhet.

Kategorier
Allmänt

Ta experthjälp med inredning

Inreder du ett kontor helt själv eller har du fått i uppdrag av din arbetsgivare att piffa till kontoret? Kanske är du expert på sådant och ser det inte som ett problem, kanske behöver du hjälp.

Som projektledare när det ska göras om på kontoret har du en budget att förhålla dig till. Är budgeten genomtänkt så du har råd att ta hjälpa av en professionell inredningsfirma? Eller har du enbart några slantar så det rent krasst räcker till era kontorsmöbler? Har du råd med en inredare så kommer du kunna få ett mer hållbart och genomtänkt resultat. Dessutom har de ofta samarbeten som innebär att ni kan få förmånligare pris vid inköp av kontorsmöbler i Stockholm. I slutändan brukar det löna sig att ta in experthjälp och inte vara dumsnål. Så vilket är uppdraget, hur stor är omfattningen av er ommöblering på kontoret?

Att möblera med kontorsmöbler

När en inredningsfirma planerar en kontorslokal så är det viktigt att de tänker på att det är en arbetsplats. Proffsiga designers gör alltid en förstudie där de tar reda på allt de behöver veta för att kunna skapa ett så anpassat, funktionell och snyggt resultat som är möjligt. En professionell designer bör till exempel ha kunskap om ljud och ljus så väl som ergonomiska lösningar vid skrivbord och konferensgrupper. Hen kan inte bara köpa in möbler för att de är skapta av en känd designer, för att de är en viss färg eller hypermoderna. Hen behöver även ta hänsyn till hur möblerna används.